Rosmarindoftande tofubiffar serverat med nypotatis och citron och basilikabearnaise

citronbea stor

Rosmarindoftande tofubiffar serverat med nypotatis och citron och basilikabearnaise

När min kära sambo kom hem efter att ha varit borta ett par dagar så kände jag mig tvungen att bjuda på hennes älsklingsingredienser, nypotatis och tofu.

Tofubiffarna har jag haft med tidigare i bloggen och dem lagar vi nästan varje vecka, det är så lätt att variera smaken så att man aldrig behöver tröttna.

Idag så blev det färsk rosmarin direkt från balkongen som fick dominera smaken.

Tofubiffarna gör man av ett paket hårdtofu som man mosar med en gaffel. Därefter tillsätter man lite vatten och lite mjöl. Man får prova sig fram till rätt konsistens men det brukar inte vara så svårt. Jag kryddade med finhackad rosmarin, salt och peppar. Efter att ha format dem till biffar lade jag dem i en stekpanna med upphettad olivolja. Stek hårt ungefär 5  minuter på var sida.

Bearnaisesåsen har ju varit husmankost sedan stenåldern, antar att det är blå band och knorr som är de populäraste sorterna, men det är mycket godare och enklare att göra sin egen veganvariant.

Gör en bottenredning; smält en klick margarin i en kastrull, häll därefter på lite mjöl. Vispa ihop. Slå på mjölk. Låt det koka upp till lagom konsistens. Tillsätt gurkmeja, dragon. Slå i lite vitvinsvinäger samtidigt som du vispar frenetiskt, allt för att undvika att såsen skär sig.

Salta och peppra.

Som sista touch rev jag skal från en citron. Därefter plockade jag 6 stora basilikablad som jag mosade  ihop med citronskalen med hjälp av en gaffel. Vispade ner och smakade av, underbart!

Rätten serverades med kokt nypotatis (krav!) och en enkelt linssallad och det blev mycket uppskattat av min bättre hälft!



Recept som räcker till två matglada personer:

Rosmarinbiffar:
1 paket hårdtofu, ca 500 gram
1 näve färsk rosmarin
lite vatten, lite mer mjöl
s & p

Citron och basilikabearnaise:
1 klick margarin
1-2 matskedar mjöl
3-4 dl osötad sojamjölk, eller annan växtmjölk
2 msk vitvinsvinäger
2 tsk torkad dragon
6 stora blad basilika, krossas
rivet skal av 1 citron
s & p 


Kommentarer
Postat av: Sia

Gah! Kolla hur gott är inte det där då?! :-9 *slurp* men du, vad 17 är tofu för nåt??

Postat av: Chadie

OJ vad gott det där såg ut. En färgupplevelse för synen, säkert en lika stor upplevelse för smaken. Och doften säkert också.

2005-08-17 @ 21:40:02
URL: http://chadie.nu/
Postat av: staffan t

seriöst bönan. du överträffar dig själv hela tiden. kunde bara önska att jag orkade laga sån mat

2005-08-18 @ 13:23:43
Postat av: Liv

Hittade hit igår när jag var på jakt efter veg* bloggar, något säger mig att jag kommer återvända, jeez vad gott det såg ut!

2005-08-18 @ 23:15:32
URL: http://dagsmeja.webblogg.se
Postat av: sofia

Hade tänkt prova laga tofubiffarna idag men jag blev osäker på vad du menar med hård tofu. Menar du sådan som finns naturell alternativt marinerad? Den är ju ganska lös men jag har aldrig sett någon annan sort.

2005-08-20 @ 17:45:31
URL: http://elinsofia.blogspot.com
Postat av: björn

med hård tofu menar jag den vanliga sorten, jag köper en hård tofu i kinabutiken, men kung markattas vanliga funkar också. det finns en nästan geléaktig tofu som inte funkar så bra till dessa biffarna.

2005-08-21 @ 23:05:47
Postat av: David

Tänkte bara som notis: Blå Bands färdiga såser innehåller animaliskt fett/arom, köp Knorr istället...

2005-08-25 @ 17:08:25
Postat av: crrly

Åååååå, ser så gott ut! Härlig beskrivning också, mmm.

2005-08-29 @ 14:46:01
URL: http://crrly.blogspot.com
Postat av: Monkan

Tusen tack för att vi fick smaka på er jättegoda mat!! Såsen var bara kanon! och så enkel att göra.(var det inte lite gurkmeja i också?) Nu har knorr o co fått konkurrens!

2005-08-30 @ 20:25:47
Postat av: Simon

..är lite sugen på linssalladen, hur gör man den?

2005-11-30 @ 12:19:47
Postat av: styrbjörn

koka 2 dl gröna linser, gör så länge en vinägrette av 3 delar olja och 1 del vinäger. smaksätt med det du känner för, örtsalt, peppar och kanske nån örtkrydda.
hacka ½ rödlök fint och ½ liten paprika fint.
blanda allt medans linserna svalnar.

2005-11-30 @ 13:26:32
Postat av: Simon

Tackar, det ska testas! :D

2005-12-02 @ 11:54:11
Postat av: 2-V

Åh wow, den där bearnaissåsen ser hemskt god ut. Jag har försökt göra en gång, men det misslyckades ganska rejält. Det här ska jag testa på nyårsafton!

2005-12-30 @ 12:55:39
URL: http://xtovex.blogg.se
Postat av: grioa

Är det sant det där om blå bands?

Alltså gäller det alla såser, t.ex vegbolognesen?

2006-01-19 @ 09:55:37
Postat av: björn

de flesta klassiska såser från blå band och knorr innehåller mjölkpulver eller andra animaliska ingredienser. deras färssåser är däremot veganska.

2006-01-19 @ 16:56:27
Postat av: Aniara

Hård Tofu kan ICA ta hem från Kung Markatta.

2006-07-31 @ 10:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback