Tofubiffar med smak av lime, serverat med nypotatis och majskolve samt en vinägrett med gräslök


Tofubiffar med smak av lime, serverat med nypotatis och majskolve samt en vinägrett med gräslöksmak.

Detta receptet på biffar är ett stående inslag i vår veckomeny. Enkelt att göra och väldigt kul att experimentera med olika smakkombinationer.
Den fräscha tonen av lime och kokt nypotatis passar perfekt såhär i sommartider

Biffarna gör man såhär: mosa ungefär 500 gram hårdtofu med en gaffel. Krama i en lime och lite av skalet. Tillsätt lite mjöl och lite vatten. Man får prova sig fram för att få en bra konsistens men man känner när det går att forma till schyssta biffar. Salta och peppra rikligt. De steks 3-4 minuter på hör värme.

Till detta gjordes en vinägrett på lika delar vinäger och olja, samt en stor näve gräslök som hackades i. Salta, peppra.

Förslag på andra kryddblandningar till biffarna är t.ex. gul curry, vitlök och kinasoja, chili och koriander - prova och se vad som blir gott. Tofu är ju ganska neutralt så det tar tacksamt emot allsköns smaker.

tofubiffar med limesmak serverat med nypotatis och vinägrette med gräslök samt majskolv liten


recept för två:
400 gram hård tofu
1 lime, både saft och skal
½ dl mjöl, ta lite i taget
½ dl vatten, ta lite i taget
salt, peppar

½ dl solrosolja eller vad man nu gillar
½ dl vinäger
1 stor näve hackad gräslök
s & p

nypotatis efter person
färsk eller frusen dill

ev. kokt majskolv

min underbara flickvän maria har komponerat maträtten

Kommentarer
Postat av: Tobias Björklund

Det här har jag bestämt att ni ska bjuda mig på ngn gång;) Eller det du gjorde hos mormor, det såg också "oerhört" gott ut... Tack på förhand, Tobbe

2005-06-18 @ 22:11:40
Postat av: Joakim Larsson

tobias.. säg inte att du är nått lyllo som är släkt med folk som driver en veganblogg??? avundsjuk..

2005-06-23 @ 00:43:59
Postat av: maria

jag är det största lyllot:)

2005-06-23 @ 20:33:57
Postat av: Tobias Björklund

Haha, jo, det är jag, men har fortfarande inte smakat ngn mat som Björn och Maria gjort...

2005-06-28 @ 11:57:52
Postat av: Markus Ulfberg

Det här var ju en riktig guldsida för mig som har en hämmad veganmeny. Tofubiffar blir verkligen något jag kommer testa i sommar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback