rökiga sojaschnitzlar med hemlagad café de parissås och hasselbackspotatis



sojaschnitzlar med hemlagad café de parissås och hasselbackspotatis
en a'la carte klassiker här i djurfri variant.
jag använde sojaschnitzlar ifrån bonesto, http://www.bonesto.se
de har allt ifrån finmald sojafärs till medaljonger och grytbitar. nyttiga, fettfattiga och underbara att marinera då de verkligen drar åt sig smaker.

jag bröt schnitzlarna i två bitar och småkokte dem i ungefär en kvart.
därefter lade jag dem i en fryspåse med marinad bestående av hickorysås, soja och lite andra kryddor. hickorysås har en rökig smak som passar bra till köttsubstitut.
medans schnitzlarna låg där och gottade sig så gjorde jag hasselbackspotatis.
jag penslade dem med vanlig olja som jag kryddat med lite chilipeppar, och sedan vände jag dem i sesamfrön. det är gott med skorpmjöl också, men sesamfrön både ser trevligare ut och är lite mer fantasifullt.

till denna anrättning hade jag planerat att göra en bearnaisesås, men då receptet som jag följde var alldeles för tamt och smaklöst så bestämde jag mig för att köra lite café de paris-stuk på såsen. Jag klämde i tre vitlöksklyftor och det gav ett underbart resultat.
Denna lämpar sig väldigt väl att bjuda föräldrarna på, kul att se dem tappa hakan när de konstaterar: "det smakar ju nästan som kött!"

rökiga sojaschnitzlar
klicka mig!

recept på bearnaisesås, som dock behöver extrakryddas:
http://vegan.nu/recipes/index.php?recipe=490

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det var det mest omogna jag någonsin läst. Lågt. Sexistiskt Hannu. Du har ätit för mkt kött så du kan inte tänka klart.

2005-05-18 @ 01:31:24
Postat av: styrbjörn

jag har rensat bort en del inlägg som jag tyckte var lite tråkiga. saker som "boxa in dina njurar" och att kalla någon för okvädningsord för att man är otraditionell i sin matlagning var inte så kul.

jag hävdar inte att jag är någon kock, någon expert eller gourmand, jag gillar bara att laga mat och jag gör det fan bra!

2005-05-18 @ 17:25:27
Postat av: Tightkiller

Ser jäkligt gott ut!! bra jobbat styrbjörn.

2005-05-18 @ 20:49:28
Postat av: Miri

Hjälp vad gott det låter! Men du jag undrar: Är sojaprodukterna från bonesto goda? Prisvärda? Har du köpt det s.k. sojapaketet? Går det åt? Funderar lite på att köpa ett sådant men jag skulle gärna vilja höra någons åsikt först. Det är lite mycket att köpa hem 20 paket om det skulle visa dig vara obra.

2005-05-31 @ 23:17:14
Postat av: styrbjörn

miri: jag har en kontakt som köper hem stora mängder av bonesto. men du behöver inte vara orolig, sojan har superhög kvalitet och är bra till allt!

2005-06-01 @ 11:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback