sojafärs med en ton av ingefära och citrongräs serverat med skruvpasta


Sojafärs med en ton av ingefära och citrongräs serverat med skruvpasta

Den här rätten kom också till av att jag tröttnat på en gammal klassisk rätt.
Kanske är det lite fantasilöst att använda sojaprotein, men det är så underbart smidigt och faktiskt riktigt gott.

Jag kokade upp ca 50 g sojafärs i en buljontärning, och medans det svällde hackade jag en paprika, en halv lök och en vitlöksklyfta som jag stekte så smått. Därefter hade jag i finhackad ingefära och lite finhackat citrongräs.
När det börjat se fint ut hällde jag i färsen och lät det ta åt sig av alla smakerna. När en del av vätskan reducerat öste jag på en halv burk krossade och sen fick det puttra på mellanvärme. Salta, peppra och ös över lite soja.

Till detta kokade jag pastaskruvar. Spelar ingen roll vilken pasta man tar, men de här stora skruvarna kändes bra och gav lite schysst tuggmotstånd.

För att det skulle se lite trevligare ut skar jag upp lite gurka som jag kryddade med vinäger och röd chili.

Jag är egentligen en grönsakskille och inte en sojaköttskille, men jag kan inte låta bli att fascineras av hur man kan göra köttimitation som funkar så här bra.





sojafärs med en ton av ingefära och citrongräs serverat med skruvpasta
göra mig större?

recept för 2-3 personer:
olja att steka i
½ lök
1 vitlöksklyfta
1 liten paprika, kanske grön
½ strå citrongräs
en bit ingefära efter smak, en bit stor som en tumnagel borde vara lagom
50 g sojafärs
½ burk krossade tomater
salt, peppar
lite kinesisk soja
man kan också ha i lite gul curry, curry vindaloo, garam masala, chilipulver etc.
pasta för så många personer som skall äta


Kommentarer
Postat av: Tove

Vad är det för märke och namn på den där sojafärsen? Jag har bara hittat lakto- eller ovovegetarisk sojafärs... Vill gärna prova det här receptet, ser mumsigt ut.

2005-05-19 @ 19:31:07
Postat av: styrbjörn

de bästa sojafärsgrejerna jag provat kommer ifrån bonesto.
är osäker på om de säljer till privatpersoner, kolla på bonesto.se
tack för kommentaren!

2005-05-20 @ 00:24:18
Postat av: Jen

Jo bonesto säljer till privatpersoner. Annars finns det alltid att få tag på i hälsokostaffärer.

2006-07-04 @ 13:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback