spenatbollar på en bädd av bulgur tillsammans med ärtskott och nötig mojo

bulgurbädd stor
Spenatbollar på en bädd av bulgur tillsammans med ärtskott och nötig mojo

När jag är ensam hemma så brukar jag ganska ofta äta spenat. Eftersom jag är den enda i vår tvårummare som gillar spenat så får det bli så. Jag brukar oftast bara tina den och steka med lök och krossade tomater, citron och spiskummin. Spenatbollar kan man säkert göra på många olika sätt, och denna gången tinade, kryddade och formade jag dem endast. Färsk citron att krama över är underbart.
Fryst spenat är jättebra att ha hemma, jag brukar ta några nävar i soppan, grytan eller woken.
Bollarna blir gärna något lösa i konsistensen, låt spenaten rinna av i t.ex. ett kaffefilter och ta i lite skorpmjöl eller vetemjöl för ökad fasthet.

I butiken fastnade jag framför hyllan som innehåller couscous, råris och baljväxter. Jag var sugen på hirs men det fick bli bulgur. En snabb-googling på bulgur avslöjade att det i stort sätt är samma sak som couscous, men att näringsämnena tagits mer tillvara i bulguren - toppen!
Bulgur är också en av huvudingredienserna i tabooleh som är en fantastisk röra med rötterna i Libanon. Röran serveras ofta på det Libanesiska smörgåsbordet eller som tillbehör till t.ex. falafel. Läs mer om bulgur och tabooleh
här

I veckan hittade jag ett recept på mojo och jag blev sugen att testa. Mojo är en röd, kryddstark sås som härstammar från Spanien och närmare bestämt Kanarieöarna. Grundingredienserna i Mojo är paprika, tomat, chili och vitlök. Jag beslöt mig för att göra den lite matigare genom att tillsätta lite solrosfrön och rostade kikärtor. Alla ingredienser lades i en mixer och fick åka där ungefär en minut. Smakade av med salt och tillsatte olja tills jag fått den tjocklek jag sökte. Det som blev över av mojon tänkte jag dippa chips i till helgen eller eventuellt bre på en nattamacka.

 
Citronskivor och färska örtskott plockade jag på tallriken som även beströddes med sesamfrön och extra solrosfrön. Det hela blev fräsch och perfekt sommarmat, och rätterna lämpar sig mycket bra om man vill bjuda sina vänner på lite mindre tilltugg


bulgurbädd liten

Recept för nästan två personer:

Spenatbollar:
150-200 g fryst spenat
Spiskummin, vitpeppar, örtsalt - fega inte med mängderna!
Saft från ½ citron
Ev. lite mjöl för att hålla bollarna samman

Björn's nötiga Mojo:
1 stor urkärnad tomat
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
3-4 cm av en chilifrukt
1 dl solrosfrön
1 dl valfria nötter eller frön, t.ex. rostade kikärtor, sesamfrön, jordnötter
Örtsalt och spiskummin
Ev. lite olivolja
Mixa till lagom konsistens, den får gärna vara lite chunky



Kommentarer
Postat av: Anna

Jag älskar spenat! Detta receptet ska jag testa.

Postat av: Mia

Jag tycker mycket om spenat - och så är det nyttigt med - tackar för ett för mig nytt spenatrecept :)
/ Mia

2005-08-08 @ 18:59:01
URL: http://mia.vox.nu
Postat av: crrly

Å, gud, vad hungrig jag blir!! :)

Ser verkligen supergott ut.

2005-08-12 @ 10:37:15
URL: http://crrly.blogspot.com
Postat av: Em

Hmm, fel där. Bulgur är inte alls samma som couscous. Bulgur är vetekorn, krossade till olika storlek. Medan couscous är detsamma som pasta i princip; dvs tillverkat av mjöl och vatten. Ur GI-synpunkt så är couscous snabba kolhydrater, medan bulgur är lååångsamma. :D Happy eating!

2005-11-16 @ 14:34:23
URL: http://whatever.blogg.se
Postat av: Stupid-Em

Läste inlägget en gång till och ser att den infon redan finns. Bla i länken. Och jag skäms för mina besserwisserfasoner...

2005-11-16 @ 14:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback