Alternativ till julskinka - Senapsgriljerad kålrot

kålrot
Senapsgriljerad kålrot
Min favorit på julbordet har alltid varit senapen. Vare sig det har varit en stark skånsk senap eller en lite mildare och sötare variant så har den alltid funnits där. Eftersom jag inte äter skinka så blev det lite tråkigt att bara ha senap på mackan. Jag hittade många recept på griljerad kålrot, som skulle vara ett komplement till julbordets kung, skinkan.
En griljerad kålrot kanske inte låter dundersmarrigt, men detta receptet är ett måste på varje grönsaksätares julbord, ni måste helt enkelt testa!

Du väljer ut en rund och fin kålrot, ca 5-600 gram. Sedan kokar du upp en buljong med kryddpeppar, lagerblad, tomatpuré och grönsaksbuljong. Buljongen ska vara ganska kraftig för att riktigt tränga in i kålrotens hjärta. Den som vill ha lite rökig smak kan tillsätta lite
liquid smoke eller hickorypasta.
Kålroten behöver koka ungefär 1 timme, men det varierar lite efter storlek. Den ska vara hållfast men ändå mjäll och lätt att skära upp, -prova dig fram!

Själva griljeringssmeten gör du av 3 delar grovkornig senap, 1 del tomatpuré och 1 del sirap. Tillsätt ev. lite potatismjöl för att det ska bli hållfast och lite klibbigt.

När kålroten svalnat av så är det bara att pensla på smeten. Jag använder en klassisk slickepott. När du täckt hela kålroten ska du vända den med skorpmjöl över hela ytan. Det blir lite kladdigt att "vända" ner den, men prova att strössla skorpmjölet över och sen kasta lite på sidorna.

När du är nöjd med din kålrot ska du köra den i ugnen ca 20-30 minuter på 225 grader. Jag brukar köra på grillfunktionen de sista 10 minuterna för att få den lite sotiga skorpan som är så god.

Kålroten skivas och serveras på vörtbröd tillsammans med din egen favoritsenap, lycka till och God Jul!

Receptet:
1 Kålrot på ca 500 gram

Buljong:
1.5 liter vatten
Grönsaksbuljong
5 kryddpepparkorn
5 vitpepparkorn
Några lagerblad

Griljeringssmet:
3 delar skånsk senap eller valfri senap
1 del tomatpuré
1 del ljus sirap
ev. 1 msk potatismjöl
2 dl skorpmjöl

Till serveringen:
Grovt vörtbröd
Senap of your choice


Kommentarer
Postat av: herr tornberg

vi i halmstad gillar din veganblogg. fina bilder. enkelt språk. tydliga recept. keep it up! keep it up!

Postat av: lill-adrian

Det där var så grymt gott.
Tror jag åt fem-sex skivor av den på julbordet, måste laga det själv till jul:)

Hare kanin!

2005-12-09 @ 21:10:55
URL: http://myspace.com/smultron
Postat av: styrbjörn

kul att ni gillar, det värmer mig mer än de slitna långkalsongerna jag lånat av en god vän.

2005-12-09 @ 22:27:41
Postat av: hanke

skitbra blogg! jag gillar inte bloggar i vanliga fall men här fastnade jag, är lakto-ovo sen några år tillbaka men har planerat att bli vegan nån gång i livet och såna här underbara recept inspirerar verkligen!
tips på en god sallad: skär två avokados i bitar och blanda med en burk kidneybönor. ringla över balsamvinäger, och eventuellt salt och vitpeppar. skitgott.

2005-12-11 @ 01:39:10
URL: http://www.moog.tk
Postat av: Katarina

Tack för superbra blogg! Jag ska tipsa DNs mat och receptsida om denna!

2005-12-19 @ 10:23:19
Postat av: Anne

Otroligt gott recept på kålrotsskinka! Tack för det! Kommer definitivt bli en tradition för mig att ha denna på mitt julbord!

2005-12-25 @ 13:35:52
Postat av: Emil

Kan man köpa Liquid Smoke här i sverige någonstans? vet bara att man kan beställa det från USA (svindyrt).

2006-03-12 @ 20:26:18
Postat av: styrbjörn

man kan köpa liquid smoke i amerikanska affärer, ibland kan man hitta det på hemköp eller konsum.

2006-03-12 @ 21:18:58
Postat av: marymae

har aldrig trott på veganers försäkran att griljerad kålrot är gott men din bild gjorde mig så nyfiken att jag gjorde en sådan och "ta mig Fan" det var gott! Är inte vegetarian till fullo själv, äter fisk ibland men sällan mjölk eftersom jag är allergisk för laktos, ska nog kolla in fler av dina recept!

2006-03-13 @ 13:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback