Enkel rödbetssoppa med limeblad

rödstor
Enkel rödbetssoppa med limeblad
Väldigt längesedan jag skrev här. Det finns många anledningar men nu ska jag försöka komma igång igen. Börjar om lite från början med den här rödbetssoppan. Rödbetor tycker jag allt för ofta kommer i skymundan. Rödbetor går att användas till mer än pyttipanna och i köttbullesmörgås. Allra godast tycker jag den är nykokt med lite salt och smör till, passar också utmärkt i t.ex. en rotsakslasagne eller i falafelrullen.

Soppan på bilden är dunderlätt, skala lika mycket utav rödbeta, potatis och morot. Till detta receptet har jag använt 2 potatisar, 2 morötter och 2 rödbetor. Skala och hacka 1 lök.
Riv eller finhacka alla grönsakerna grovt medans du steker löken på svag värme. Tillsätt morot och potatis och vänd ner dem med löken. Salta och peppra.
Tillsätt ca 1 l buljong och låt koka upp. Tillsätt sedan den rivna rödbetan. Genast får soppan en underbar färg. Samtidigt lade jag i 3 limeblad som gav en underbar fräsch ton i soppan.

Om man vill så kan man såklart tillsätta andra grönsaker, men jag ville att detta skulle vara en rödbetssoppa och inte en grönsakssoppa.
Soppan behöver koka 10-15 minuter beroende på vilket tuggmotstånd man vill ha.
Samtidigt som soppan blev klar gjorde jag en enkel sås att servera till soppan för att fräscha upp den något. 1 dl sojayoghurt och 1 dl sojagrädde, lite salt och saften av ½ citron + lite skal till dekoration.

Denna rödbetssoppa passar också utmärkt som förrätt, då kanske man väljer att mixa den slät för att den ska se lite lyxigare ut.

Håll utkik här på sidan efter fler juliga recept nu i vintertider!

För er som bor i Skåne kan jag tipsa om det veganska julbordet som är i Malmö torsdagen den 8 december.
Kostar 100 kronor och förköp fixar ni på Café Glassfabriken.
Arrangörer är
Köksbrigaden och Malmö djurrättsaktivister.
Mer information om detta här.



Tack för alla fina kommentarer - 6000 besökare sedan 1 Juli
/Styrbjörn

Kommentarer
Postat av: RS

Oj vad gott det ser ut. Jag älskar rödbetssoppor. Och med lime till. Mmmm, det vattnas i munnen på mig. Laga. NU.

Postat av: Bjorn

Japp! Tack for aterkomsten! Keep it up!

2005-12-05 @ 16:50:01
Postat av: Fanny

Det såg verkligen gott ut - men det kan bara vara i Malmö som man hittar färska rödbetor i december.

2005-12-06 @ 02:02:15
Postat av: crrly

Välkommen tillbaka!! :) Vad GOTT det här såg ut! :) Tack!

2005-12-06 @ 17:49:44
URL: http://crrly.blogspot.com
Postat av: Stina

Eh, du äter väl varken köttbullemacka eller pyttipanna? Om du inte visste det så är det kött i båda...

2005-12-07 @ 19:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback