Vegansk sillinläggning

sillstor
Vegansk sillinläggning
Något som jag haft svårt att relatera till på julbordet har alltid varit sillen. Här är två varianter med aubergine istället för sill. Recept kan man hitta överallt på nätet. Hittar du inte en vegansk version så kör ett vanligt recept och använd veganalternativ till t.ex. grädde el. majonnäs.

Först ska du skala auberginen. Det gör att den ser fräschare ut och du slipper den sega känslan som finns i skalet. Sen skär du upp den i mindre bitar. Lagom är 1 gånger 1 cm breda och 4-5 cm långa.
Koka dem i saltat vatten tills de börjat mjukna till lagom konsistens. 6-7 minuter är nog lagom.

Medans det kokar kan du göra själva såsen. Jag har gjort två sorter, 1 senapssill och 1 med citron och dill.
Till gräddiga siller behöver du sojagrädde, vinäger, socker och olja. Vispa ihop ingredienser och på slutet häller du i oljan i en tunn stråle så att det inte skär sig. Lite salt och peppar skadar inte heller.

Till senapssillen tillsätter man ungefär 2 msk av sin favoritsenap. Om man vill kan man köra ner lite rödlök eller annan lök. Om du tillsätter lite dill så får du en hovmästaraktig sås, men det har inte jag gjort här.

Dill och citronsillen kan man experimentera ganska mycket med. Jag rev skal från 1 stor citron och körde ner några matskedar av juicen. En stor näve med dill som jag finhackade samt 1 liten rödlök och sen var det klart.

Var inte rädd för att prova egna varianter, kanske är det gott med chilisås och vitlök, eller så kan man använda saffran i sin inläggning.

Lycka till, nu sticker jag på vegansk julbordsknytis!

Grundrecept som räcker till ungefär 4 personer:
1 Aubergine, skalad och skivad i lagom bitar.
2 dl sojagrädde
Någon matsked vitvinsvinäger
Någon tesked socker
4-5 msk olja

Smaksättare 1:
1 näve färsk dill
Rivet skal och juice från 1 citron
1 liten rödlök, finhackad
salt och peppar



Smaksättare 2:
2 msk av din favoritsenap
Lite finhackad rödlök
salt och peppar





För fler julrecept, kolla gärna in Veganias sida eller Vegomums


Tusen tack till Maria som hjälpte mig med såserna.


Kommentarer
Postat av: Smakfull

Det skadar inte att göra senapssåsen en dag i förväg eller två och låta den stå och dra. Lägger man dock i auberginen då blir den gärna slemmig. Alltså: ju längre senap drar desto bättre, ju längre aubergine drar desto värre.

Postat av: Christopher Anderton

Hej. Du är en vinnare.
Kolla in hos oss.

2005-12-28 @ 03:57:04
URL: http://www.matblogg.se
Postat av: Hans

Varför kallar du det för sill? Duger inte namn på vegetabilier? Inlagd aubergin?
Jag har länge undrat över varför det t ex heter "sojabiffar". Biff är ju en viss styckningsdel från nötkreatur, så om den består av soja har den inget mer att göra med biff än möjligen formen eller hur man äter det.
Vi allätare skulle ju aldrig få för oss att kalla något för t ex kycklingnudlar även om man skurit det så att det såg ut som nudlar. Nog borde väl veganer och vegetarianer klara sig utan de köttätandes normer och nomenklatur, om inte annat så för att markera sin självständighet?

2006-01-09 @ 21:57:00
URL: http://s.visulogik.org/s25
Postat av: styrbjörn

hans: det har självklart med former och smaker att göra.
pannbiff görs ju inte nödvändigtvis av styckdelen biff...
inte heller är korv en naturlig del av ett djurs kropp.
jag förstår hur du menar i detta fallet... anledningen till att jag kallat det vegansk sill är att många saknar det på julbordet sedan de blivit vegetarianer.
kanske kunde jag ha kallat det "inlagd aubergine som ersättning för sill"

2006-01-10 @ 12:56:55
Postat av: maria

alltså hallå Hans, vad fan snackar du om egentligen? Det där med kycklingnudlar ... Vet du över huvud taget vad nudlar är?

2006-01-11 @ 18:05:24
Postat av: Virre

Går lika bra utan att skala, blir till o med godare då

2006-01-17 @ 12:00:21
Postat av: Hon

Man kan använda tofu med, det funkar bra i mitt julbord.

2006-01-21 @ 21:06:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback