Hickorymarinerad tofu med lättrostad klyftpotatis och rödvinssky

hickorytofu stor
Hickorymarinerad tofu lättrostad klyftpotatis och rödvinssky

När jag häromdagen botaniserade bland i de asiatiska butikernas frysdiskar hittade jag fryst tofu. Köpte hem ett paket på ca 200 gram för en tia. Tofun var redan upp-portionerad och förfriterad.
Jag gick hem och lade den att tina i en marinad gjord på hickorysås, olja och lite kryddor.

Tyckte att klyftpotatis skulle passa bra till detta. Använde en fast potatissort som jag delade i klyftor. Lade dem på en plåt och ringlade olivolja över, strödde rosmarin, salt och peppar över. Medans potatisen jobbade i ugnen så började jag på med rödvinsskyn.
Hackade och fräste en rödlök i lite mjölkfritt margarin. Efter någon minut öste jag över rödvin och kokade upp. Kryddade med timjan, s&p. När det smakats av och reducerats till hälften så var det klart. Reduceringen, alltså att låta vätska koka bort och få skyn att tjockna tog ungefär 20-25 minuter.
Därefter hälldes skyn genom en sil för att få den slät. Vätskan hällde jag tillbaka i grytan och lökbitarna sparades till senare. Till såsen gjorde jag en toppredning. Hällde ½ dl vatten i ett glas, sedan 1 msk mjöl. Detta rördes ihop och hälldes i skyn för att få den tjockare. Detta är ingen nödvändighet utan en smaksak.

Tofun stekte jag hastigt på hög värme; eftersom den redan var friterad fick den knaprig och fin yta.

Löken som jag sparat var syrlig och spelade fint tillsammans med den söta hickorymarinaden.


hickorytofu liten


Recept för två personer:

Tofu:
200 gram tofu i skivor, friterad eller vanlig
1 msk hickorysås
1-2 msk neutral olja
s&p

Rostad klyftpotatis:
8-10 potatisar av fast sort
½ -1 dl olja
1 tsk rosmarin
s&p

Rödvinssky:
1 hackad rödlök
4-5 dl rödvin, har själv använt ett billigt ful-vin och det funkade ganska bra
1 tsk timjan
s&p
½ dl vatten & 1 msk mjöl till ev. toppredning



Tack maria.


Kommentarer
Postat av: Mia

Vilken underbar blogg och vilka underbara recept!! Länken hit kommer jag att spara - och min meny lär bli intressantare i framtiden :)
TACK!
Mia

Postat av: Lennart

Vad sugen jag blev! Det här både ser och låter smaskens. Själv är jag trött på att äta kött, (mina föräldrar har till 75% fött upp mig på vegetarisk kost) och har fastnat för Quorn i dess olika modeller. Senast jag var och storhandlade fyllde jag kundvagnen ordentligt, kassörskan såg lite chockad ut då jag rullade fram till kassan.
Broccoli är något jag nästan har blivit beroende av, i går kväll kokade jag 1/2 kg, satt sen och åt det som godis då jag surfade. Så har jag gjort nu lite då och då ett par månader tillbaka.
Gick det så skulle jag sluta att äta, har tappat både fantasin och inspirationen till att laga mat.
Kommer i alla fall att titta in hit igen.

2005-07-29 @ 12:00:27
Postat av: J

Jag har av någon anledning fått för mig att nästan all rödvin innehåller animaliska ämnen och inte brytt om att ta reda på det eftersom jag inte dricker alkohol. Men det verkar som det finns gott om veganska viner trots allt. Vore trevligt att ha en ordentlig lista på sådana.

2005-07-29 @ 12:52:10
URL: http://spilltid.blogspot.com/
Postat av: J

Det gick visst inte att ha taggar på länken, försöker igen: http://www.djurensratt.se/dyntext/xlink.asp?id=362#ol_och_vin

2005-07-29 @ 12:54:30
Postat av: katarina

Som alternativ till vetemjöl i veganbiffarna (vegetterna) kan du använda kikärtsmjöl som är nyttigt och binder bra. Går även att använda blandat med vetemjöl i t ex pannkakor. Prova på att riva rödbetor som blandas med kikärtsmjöl, kryddor (Indisk kummin, t ex), och istället för att använda hela solrosfrön, mixa till ett pulver och blanda i - ger god smak i vegetterna. Fritera rödbetsbollarna eller stek och lägg i en yoghurtsås (yoghurt, salt och peppar, plus lite creme fraishe) - alternativt vegangrädde eller vegan yoghurt. Låt stå i kylen en stund innan du serverar. Lycka till! Katarina

2005-08-02 @ 15:04:04
Postat av: Anonym

Det finns nog en lista på vin utan gelatin på vegan.nu

2006-01-18 @ 21:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback