Lins och tofufyllda pannkakor med asiatiskt inslag


Lins och tofufyllda pannkakor med asiatiskt inslag

Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden på crepés och vanliga pannkakor, men häromdagen blev jag så otroligt sugen på att fylla pannkakor med nåt smaskigt och kalla det för crepés. Jag hade aldrig lagat crepés innan och pannkakor har jag inte ätit sedan jag uteslöt ägg ur min kost. För man måste väl ha ägg i pannkakor?
Tydligen inte. Jag letade på
vegan.nu och hittade nästan tio stycken äggfria pannkaksrecept. En del av recepten innehöll lite krångliga ingredienser men till min belåtenhet så var det populäraste receptet busenkelt.
Receptet rekommenderade att man tillredde smeten i mixer, så det gjorde jag. Kan dock inte tro att det skulle vara några problem att vispa för hand.

Jag mätte upp 4 dl mjöl, 7 dl sojamjölk av allra finaste sort samt salt och en gnutta socker. Körde 30 sekunder och sen var det klart.
Om man vill ha lite fylligare och mer mättande pannkakor så kan man riva ner en morot, en potatis eller liknande i smeten. Man kan också prova att använda hälften rågsikt eller bovetemjöl.
Möjligheterna är som man säger, oändliga.

Fyllningen som jag har använt mig av består av ½ lök, 2 dl linser och 300 gram marinerad tofu i små tärningar. Tofun marinerade jag själv i sesamolja och ljus soja. Fyllningen stekte jag i 5-6 minuter, saltade och pepprade.

Så till gräddningen. Jag var väldigt nervös inför premiärpannkakan, skulle den hålla ihop eller skulle den bara ligga och flyta runt? Nåväl, jag satte stekpannan på högsta och klickade i lite mjölkfritt margarin. Sedan hällde jag på smeten. Redan efter några sekunder började det stelna i pannan och jag vart lyrisk. Vände dem i luften efter två minuter och jag fick snabbt in tekniken.

När jag gräddat klart alla kakorna så lade jag på 2 dl av fyllningen i varje och vek ihop dem.
Jag vek först in kanterna på den vertikala sidan, och därefter den horisontala.
Prova att fylla crepésen med blandad stekt svamp, morot och curry, bambuskott och böngroddar. Kanske en svensk variant med massor av färsk dill och stuvad potatis?

Pannkakorna blev rätt så tjocka, men underbart goda. Jag har ingen som helst förståelse varför man skulle ha ägg i, totalt onödigt då det inte tillför varken smak eller konsistens.
Så bjud nu alla era vänner på djurfria pannkakor, superenkelt och lika gott som äggpannkakor.


crepes liten

Recept för ungefär 6-8 crepés:

Smet:
4 dl mjöl, valfri sort - bovetemjöl, grahamsmjöl, rågsikt, vetemjöl etc.
7 dl mjölk av t.ex. soja eller ris
1 tsk salt
½ tsk socker

Fyllning:
ca 300 gram i fina tärningar, marinerad i 2 msk sesamolja och en msk ljus soja (Healthy boy brand soy)
2 dl gröna linser
½ lök


Kommentarer
Postat av: crrly

Ååh, hungrar ihjäl!! :) Crêpes är ju typ det godaste som finns!! :) Måste hem o laga! Tack!!

Postat av: Elin

Alltså jag är jätteimponerad av pannkakorna! Skitgoda ju. Har alltid trott att äggen fyllde någon slags livsviktig funktion men så var ju inte fallet :)

Tack för supertipset!

2005-10-31 @ 19:33:07
Postat av: bjäbb

bästa pannkaksknepet tycker jag är att byta ut äggen mot 1/4 tsk bakpulver (för varje ägg)

2006-05-20 @ 20:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback