Bön och kålfräs serverat med råris och kryddat med färsk vitlök


Bön och kålfräs serverat med råris och kryddat med färsk vitlök


Denna rätt kom till en sen kväll när jag precis kommit från jobbet och var dödshungrig. Det nästan ekade i kylskåpet men jag hittade ändå en del godsaker som jag slängde ihop till en fräs, pytt eller vad man nu vill kalla det.

Först satte jag igång råriset som tar ungefär 45 minuter, därefter satte jag igång stekpannan och tunnskivade en vitlöksklyfta. Hackade ner en bit vitkål, några blad spenat och kidneybönor. Lät dem bekanta sig med varandra tills de mjuknat något. Grovhackade därefter 3 stora soltorkade tomater, inlagda i olja, och de fick sätta en sista prägel på fräset. Saltade och pepprade omsorgsfullt för att smakerna skulle komma till sin rätt.

Till sist finhackade jag en vitlöksklyfta och lite koriander som jag strödde över.

En billig rätt med lite annorlunda smakkombinationer.

Du som vill blötlägga och koka egna bönor hittar en enkel guide här:
http://www.bentrix.com/hannele/index.php?page=koktider


bönfräs liten


recept för två personer:
150 gram vitkål
½ burk kidneybönor eller motsvarande mängd hemkokta
2 vitlöksklyftor, 1 stekt 1 rå
10-15 blad av spenat, eller motsvarande mängd fryst spenat
3-4 soltorkade tomater, grovt hackade
en liten näve kryddgrönt, t.ex. koriander eller persilja
salt och peppar

råris för två personer

ev. lite sojasås för sälta

Kommentarer
Postat av: Tant Monica

Det här lät gott med soltorkade tomater:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback