Rödvinsmarinerad sojakotlett med rotsaksgratäng och aromsmör



Rödvinsmarinerad sojakotlett med rotsaksgratäng och aromsmör

På sommaren vill man ju gärna käka ute och då är ju grillat godast.
Det mesta är gott att grilla, grönsaksspett, bananer, marshmallows, men i detta receptet har jag grillat marinerade sojakotletter.

Jag var hemma hos mina föräldrar och för att imponera lite bestämde jag mig för att försöka göra en rödvinsmarinad.
Jag fräste först en liten gul lök, sedan hällde jag på 4 dl rödvin. Kryddade med några enstaka timjanskvistar och s&p. Lät det koka upp och sedan fick det stå och småkoka tills att vätskan halverats, eller som det heter "reducerats".
Därefter tog jag dubbla fryspåsar och lade i förkokta sojakotletter däri. På med marinaden och så lät jag det ligga och dra. Jag är lekman på marinadområdet så jag tog det osäkra före det osäkra och lät dem marineras i 24 timmar. Tror att det räcker med nån timme egentligen.

Till detta valde jag att servera en potatisgratäng med palsternackstouch. Jag rev potatis i "Jansson"-stora bitar och blandade dem med en riven palsternacka, lök och vitlök. Saltade rejält och hällde på lite sojagrädde och lite sojamjölk. Byggde gratängen i en ugnssäker form och lät den stå inne i 20-25 minuter på 200 grader.

Än så länge ganska klassisk mat, men för att utmana smaklökarna något så gjorde jag ett väldigt gott aromsmör. Jag tog 100 gram mjölkfritt margarin, och mosade med en gaffel. Sedan tog jag rivet skal från en lime och lite utav saften och blandade i. Hackade i en mild pepparfrukt och saltade och pepprade. Så lade jag smöret på aluminiumfolie och formade det till trekanter och sedan in i frysen.
Ett gott aromsmör är nästan ett måste till grillningen, och man kan smaksätta det lite som man vill. T.ex. vitlök och basilika, timjan och rosmarin, saffran och vitlök o.s.v.

En av mina favoritsallader hann jag också med till denna toppgoda rätt; tomat och löksallad.
Jag blandade lika delar rödvinsvinäger och solrosolja, kryddade med massor av peppar och lite salt. Skivade upp två tomater och en halv rödlök. Sedan varvade jag tomat och lök i en skål och slog till sist på dressingen. Enkelt och supergott.

Till detta serverades en blandad grönsallad och grillad majskolve


Rödvinsmarinerad soja liten



Recept för fyra personer:

Schnitzlar och marinad:
4 sojaschnitzlar
4 dl rödvin
en pinch timjan
1 lite gul lök, finhackad
s&p

Potatisgratäng med palsternackstouch:
12-15 mellanstora potatisar, rivna
1 stor palsternacka
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor
1.5 dl sojagrädde
2-3 dl sojamjölk, eventuellt mer
s&p

Aromsmör:
100 gram mjölkfritt margarin
1 lime, rivet skal och ungefär hälften av saften
1 mild pepparfrukt, finhackad
s&p

Tomatsallad:
2 tomater i skivor
1 rödlök i tunna skivor
2 msk rödvinsvinäger
2 msk solrosolja eller annan neutral olja
en hel del svartpeppar
salt


Kommentarer
Postat av: Monkan

Riktigt festlig sommarrätt vid grillen!! Du "impade" verkligen! Bra jobbat, jättebra recept! Kram

2005-06-29 @ 20:43:12
Postat av: Mikaela

Underbar sajt! Jättefina matbilder och spännande recept! Jag kommer definitivt pröva flera stycken!
/Nöjd vegan

2006-01-20 @ 21:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback