Vegansk kyckling och champinjoner i senapssås med råris, blandad sallad och en vinägrette på koriander och lime




Vegansk kyckling och champinjoner i senapssås med råris, blandad sallad och en vinägrette på koriander och lime.

Var inne på en av de lokala kinabutikerna häromdagen. Där hittade jag nåt som hette vegetarian chicken. Vad jag har hört så tillverkas det av munkar någonstans i asien.
Jag hade en idé i bakhuvudet och jag är inte feg att prova så jag köpte ett paket för 45 kronor.

När jag var liten så brukade min mamma jämt göra en fantastisk gryta med champinjoner, kyckling, en massa grädde och Colmans senapspulver. Detta var det festligaste man kunde bjuda på i vår familj på åttiotalet, så jag bestämde mig för att göra en remake, fast på mitt vis.

Jag började först med att förbereda råriset, sköljde av det, och stekte det i en gryta med lite olja och kryddor. På med kokande vatten direkt ur vattenkokaren och sen låta det stå på mellanvärme i 45 minuter.
Det finns olika sorters råris, en sort som är ungefär som vitt ris, som ska koka 20 minuter, och så finns det hälso-råris som ska koka dubbelt så länge.

Därefter delade jag champinjoner i fyra delar, hackade en gul lök. Detta stekte jag i en gjutjärnsgryta. När de mjuknat hällde jag på kycklingbitarna.

Medans det varma skötte sig själv gjorde jag en sallad av huvudsallat, vitkål, ruccola, morot, tomat, purjolök gurka och majs. Till denna hade jag planerat en vinägrette kryddad med färsk koriander och rivet limeskal. Jag hackade koriandern fint, rev skalet av en lime och hällde det i en skål. På med 4 msk olja och 2 msk vinäger. Kryddade med salt, peppar och lite socker, samt en liten del limejuice och lät det stå och dra.

Tillbaka till det varma. När grytan började se bra ut öste jag på 4 dl sojamjölk. Kryddade med en både salt och söt sojasås (mushroom soy sauce healthy boy brand), colmans senapspulver och lite vanligt salt. Senapspulvret gjorde att det hela tjocknade och blev riktigt krämigt och gott, ingen grädde alltså!

När råriset började bli klart så lade jag upp ris, gryta och sallad på en tallrik. Hällde den underbara vinägretten över salladen och droppade lite extra lime över.

Denna rätt kan jag varmt rekommendera som festmåltid, riktigt krämigt och lyxig smak som riktigt smälter i munnen, utan en massa grädde. Den fräscha tonen i salladen lättar också upp och tillför en hel del syra till smakpaletten.


kyckling och champinjoner i senapssås med råris, blandad sallad och en vinaigrette på koriander och lime liten.jpg



recept för typ 3 personer:
gryta:
1 pkt vegansk kyckling eller 100 g sojamedaljonger
ungefär 10 champinjoner
1 liten gul lök, finhackad
2 msk healthy boy brand soja eller 1 msk kinesisk soja
½-1 tesked colmans senapspulver
några drag på salt och pepparkvarnen
ev. lite gurkmeja för färgens skull

råris:
3 dl råris, steks med olja, salt
7 ½ dl vatten
koka 45 minuter

sallad:
t.ex. olika sorters sallat, purjolök, rödlök, morot, tomat, gurka, majs m.m,

vin
ägrette:
rivet skal av 1 lime
1 näve finhackad koriander, färsk såklart
4 msk olja
2 msk vitvinsvinäger
salt, peppar

ev. lite limesaft


tack mamma för all inspiration.


Kommentarer
Postat av: karin

djeezuz vad gott det låter och ser ut!

2005-06-02 @ 23:21:11
Postat av: kristof

väligt aptitretande måste jag medge!

2005-06-03 @ 19:44:29
Postat av: Jessica

Låter som ett väldigt gott recept. Blev lite nyfiken på den veganska kycklingen, har aldrig sett det nånstans. Är det gjort av soja? Var köpte du det?

2005-06-06 @ 14:16:35
Postat av: styrbjörn

kycklingen är antagligen gjort av soja på nåt sätt. det finns i en del asiatiska butiker i malmö.

2005-06-06 @ 18:06:49
Postat av: Katta

Vilka bantar-protioner du lägger upp!?!

Jag undrar vad Kecap manis som du använde i ett recept är!?

2005-06-06 @ 21:35:34
Postat av: oktoberskorpion

Mmmm, vilken trevlig sida jag kom till!
Du hamnar definitivt i min kontaktlista så jag kan fortsätta följa i matspåret!

2005-06-08 @ 13:48:43
Postat av: styrbjörn

tack för den underbara kritiken, oktober.
katta: kecap manis är en indonesisk sojasås som är lite sötare och oftare tjockare än kinesisk soja. finns i vanliga affärer men är billigare i kinaaffärer.
...det är svårt att få bautaportioner att se snygga ut

2005-06-08 @ 19:09:25
Postat av: tokfrans

är det inte typ "mock duck" som är en seitanprodukt (alltså glutenbaserad)?

2005-07-27 @ 16:05:31
Postat av: flickvännen

nej det är inte mock duck, det heter veg. chicken och är en sojaprodukt. Det är tusen gånger godare än mock duck, tyvärr rätt svårt att hitta, men här i malmö är utbudet okej.

2005-07-29 @ 21:04:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback