Grillad rökt tofu med stekt ris, sweetchiliyoughurt och sallad


Grillad rökt tofu med stekt ris, sweetchiliyoughurt och sallad.
Färdigmarinerad tofu är inget som jag är så överförtjust i. Detta av två anledningar, den är väldigt dyr och det är mycket godare att marinera och krydda själv. Här har jag dock gjort ett försök som jag är ganska nöjd med.
Saltade och pepprade tofu i tunna skivor och lade dem sedan på en grillpanna. Lät dem ligga 4-5 minuter på varje sida för att få en hård yta. Jag använde Kung markattas tofu som har en lite brödig smak.

Till detta tillagade jag stekt ris. Lite olja i en panna, en halv lök och en vitlöksklyfta. Stekte det sedan tillsammans med riset 3-4 minuter och sedan hällde jag på vattnet och lät det koka som vanligt.

En god sås gjorde jag av 2½ dl naturell alpro sojayoghurt och en matsked sweet chilisås samt s & p.

En enkel sallad på cocktailtomater, morot, gurka och majs passade fint till.


grillad rökt tofu med stekt ris, sweetchiliyoughurt och sallad lite


Kommentarer
Postat av: Pat Thetic

När bjuder du mig på en sån?

2005-05-24 @ 02:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback