lök och paprikafräs med senapsris och kecap manis


lök och paprikafräs med senapris och kecap manis

den här rätten improviserade jag ihop av vad som fanns hemma, jag gillar tanken av att skulle vara en slags osvensk pyttipanna. jag har använt mig av två paprikor i olika färger, vitlök och vanlig gul lök i själva "fräset". grönsakerna har jag skurit i långa stavar och sedan stekt dem tillsammans med kecap manis och kinesisk soja.
för er som inte vet så är kecap manis en indonesisk söt sojasås som passar perfekt att ha som bordskrydda till risrätter, den gör sig också väldigt bra i woker och all asiatisk mat.

till fräset gjorde jag ett lite annorlunda ris. var rätt trött på vanligt vitt ris så därför slängde jag i en tesked av colmans senapspulver och en tesked gurkmeja, saltade också såklart. detta gjorde riset gult och fint, dessutom blev det riktigt gott med lite senapssmak i kulissen.

när fräset, som jag stekte snabbt och med hög värme, började bli klart hackade jag över en stor näve persilja.
till sist ringlade jag på lite extra kecap manis.

denna rätt är väldigt enkel att göra, perfekt kvällsmat eftersom den går snabbt att laga, den innehåller inte heller några "tunga" ingredienser.

recept för ca 2 personer
fräs:
1 msk olja
1 gul lök i strimlor
2-3 små paprikor i olika färger, jag har använt vit och lila
1 msk kecap manis
½ msk kinesisk soja
1 rejäl näve färsk persilja
ris:
vanligt jasmineris som man kokar efter anvisningarna på förpackningen, jag tog 2 dl ris och 4 dl vatten
1 tsk colmans senapspulver
1 tsk gurkmeja
2 tsk salt





Kommentarer
Postat av: E

najs. har precis käkat tre stora tallrikar med pastasallad, men nu blev jag hungrig på nytt ;)

det här är andra rätten i bloggen utan proteinkälla. känner du att man kan totalt ignorera denna del av dieten eller tuggar du tvp till frukost och lunch? ;)

bara ne tanke.

2005-05-18 @ 19:07:16
Postat av: styrbjörn

intressant tanke. kan bara svara för mig själv. jag äter inte proteinrik mat varje måltid då jag inte känner att jag har behov av det.
bloggen är inte heller sammansatt ur nåt näringsperspektiv.
personligen brukar jag alltid ha en skål med marinerade bönor i kylen som man kan ta ett par skedar av när man käkar middag.

2005-05-18 @ 20:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback