potatismosgratäng med svamp och oströra serverat med morot och vitkålssallad

potatismosgratäng med svamp och oströra serverat med morot och vitkålssallad stor
potatismosgratäng med svamp och oströra serverat med morot och vitkålssallad
ok, jag silar snacket och ger er receptet direkt.
koka 6-7 potatisar i saltat vatten, medans det kokar riv 2-3 stora morötter och lika stor mängd vitkål. maskinrivare rekommenderas.
lägg kålen och morötterna i en plastpåse. häll på sweet chili, sesamolja, vanlig olja och lite vinäger. salta peppra. låt dem marineras i detta medans du fortsätter med resten av maten.
koka lite broccoli, och kanske blomkål att ha i gratängen.

hacka upp en halv liter svamp, jag har använt 1/3 torkade trattkantareller och 2/3 färska champinjoner. stek detta i lite olja. när de krympt ihop och fått lite yta, ös på en halva av tofuttis bredbara vitlöksost, ca 100-150 g. rör ihop detta, salta och peppra och låt stå.

så tillbaka till moset. låt lite av kokvattnet vara kvar i grytan, ungefär ½ dl. ha i 50-100 g mjölkfritt margarin och 1 dl sojamjölk. kör med elvisp eller om du är riktigt oldschool, använd en "stöt". smaka av med salt, peppar och kanske lite muskot.

så är det dags för det roliga, att bygga ihop gratängen.
börja med att lägga i svampröran i mitten av en ugnsfast form. lägg broccoli runtomkring röran.
sedan spritsar du potatismoset runtomkring, jag använde en sprits som jag köpt på en loppis för en tia, funkar utmärkt.

kör formen 10-15 minuter på ungefär 200 grader, använd grillfunktionen mot slutet för att få schysst brända toppar på moset.
servera det tillsammans med morot och vitkålsalladen och en rejäl sallad.
du som behöver lite extra protein kör såklart lite marinerade bönor till, eller en enkel linssallad.

potatismosgratäng med svamp och oströra serverat med morot och vitkålssallad liten1  potatismosgratäng med svamp och oströra serverat med morot och vitkålssallad liten2



recept:
potatismos:
6-7 normalstora potatisar
50 g margarin
1 dl sojamjölk
salt, peppar, muskot

svampröra:
en halv liter blandad svamp, t.ex. champinjoner, trattkantareller
100 g smältost, mjukost med någon god smak, t.ex. tofuttis vitlök
salt, peppar
ev. en liten vitlöksklyfta att steka svampen i

kokt broccoli och/eller blomkål
morot och vitkålssallad:
2-3 morötter
jämförbar mängd vitkål
½ dl sweet chili
1 msk sesamolja
1 msk solrosolja eller annan olja
nästan 1 msk vitvinsvinäger
salt, peppar

tillbehör:
blandad sallad, tomat, gurka, marinerade bönor, majs

tack till morgan som hjälpte mig att få till morot och vitkålssalladen.


Kommentarer
Postat av: Silke

Jag fullkomligt ÄLSKAR den här sidan. Jag tänker börja tillaga alla dina recept så fort jag bor ensam igen. Jag kommer bli en vegetarisk köttätare.

Postat av: styrbjörn

oj. tack, det var väldigt fint av dig.

2005-05-31 @ 00:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback