röd linssoppa med chilitouch


röd linssoppa med chilitouch

gott, värmande, sjukt nyttigt och löjligt billigt. dessutom blir den bara godare av att stå en natt i kylen, perfekt lunchlåda!

jag brukar steka lök och vitlök i lite olja eller margarin.
när löken börjar bli "klar" slänger jag i linserna och steker med dem i någon minut.
sedan öser jag i grönsaker skurna i tärningar, kryddar med spiskummin och chili.
jag brukar aldrig ta mer än en morot eftersom jag tycker det blir lite för söt och mesig smak annars.
när de tagit åt sig lite av kryddorna öser man på vatten och en burk tomatkross, därefter en buljongtärning. rör runt ordentligt så att smakerna blandar sig. självklart saltar och pepprar man.

låt det hela koka upp under lock och ta sedan i chilisås, dels för den fina färgens skull, dels för att det brukar vara goda kryddor i dessa såser.
för att undvika att tomaten i soppan får en lite för skarp smak kan man slänga i en sockerbit eller två, det gör att det blir mycket rundare och godare smak.

när linserna; så att säga, "blivit ett med soppan" så brukar det vara klart. ca 25 minuters koktid, och eftersom potatisen är tärnad så brukar den också vara klar.
jag gillar när soppan är kraftig, men att potatisen ändå inte är sönderkokt, smaka dig fram till den konsistens som du själv gillar!

smaka till sist av med lite mer spiskummin och kanske salt, servera gärna med lite schysst bröd till.



linssoppa med chilitouch
större bild?

ingredienser:
2 portioner inklusive en lunchlåda dagen efter.
1 msk olja eller margarin att steka i
1 lök
1-2 klyftor vitlök, finhackad, krossad eller vad du vill
ca 2 dl linser
2 mellanstora potatisar
1 morot
0,5 liter vatten
1 burk krossade eller passerade tomater
½ dl chilisås eller annan kryddad tomatsås, för att balansera burktomaternas syra
spiskummin
chili - ca en matsked färsk eller ett par kryddmått torkat pulver
salt, peppar och lite socker

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback