rödgul currygryta med jasmineris


rödgul currygryta med jasmineris
en riktigt smaskig gryta som går att variera i det oändliga.
man tar bara de grönsaker man har hemma och låter currypasten smaksätta.
jag har använt ca en matsked red currypaste, och ca en ½ matsked vanlig curry madras.
stekte först en halv lök med margarin och curry, sedan på med morotsstavar och mindre broccolibuketter.
efter några minuter hällde jag på en halv burk kokosmjölk. salta, peppra.
brukar ha paprika, blomkål, purjolök eller "asiatiska grönsaker" såsom bambuskott, vattenkastanj m.m. när plånboken tillåter.

riset är vanligt jasmineris som kokas i dubbla mängden vatten. för att göra det lite lyxigare hällde jag på en tesked sesamolja som fick koka med. det gav lite extra smak och gjorde riset smidigare.

jag gillar grönsaker som inte är sönderkokta utan lite krispiga, därför lät jag grytan koka endast 4-5 minuter och sedan var det klart.

riset packade jag i en oljad tekopp för att få "kinakrog-stil" på det.

billigt men vardagslyxigt!

röd currygryta med jasmineris
tryck mig

Kommentarer
Postat av: staffan t

fy fan vilken gossig blogg
ska tipsa mamma, hahaha

2005-05-16 @ 14:01:47
Postat av: jenny

det bästa som har hänt veganvärlden den här månaden!

2005-05-16 @ 14:54:09
Postat av: josse

fan asså - mer ingredienslistor och mått!

och ge oss recept på fungerande bönbiffar.

denna blogg ligger i favoriter nu... ser fram emot fortsättningen

2005-05-16 @ 21:50:30
Postat av: styrbjörn till josse

ingredienslistor och mått kommer! tack för konstruktiv kritik!

2005-05-16 @ 23:58:33
Postat av: Virre

josse: det är inte svårt att göra biffar när man lärt sig hemligheten att blanda ströbröd med sojagräde och låta svälla i några minuter. och kanske möjligen ha i rivna jordnötter (fast det kansek bara fungerar i morotsbiffar). men bloggen är trevlig, även om som nämts det behövs ordentliga listor med mängder och dylikt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback