Stekta grönsaker med nudlar och nudelkryddad linsallad


Stekta grönsaker med nudlar och nudelkryddad linsallad
Inget fuffens, koka gröna linser enligt förpackningens instruktioner. ca 20-25 min.
Skiva eller riv vitkål och gul lök, stek i lite olja i en panna eller wok.
Dela sålänge en halv paprika, 3-4 champinjoner och ½ broccolihuvud, som du sedan tillsätter i stekpannan. Stek i 4-5 minuter så de förblir spänstiga och fräscha.

En bra grej som jag alltid gillat är de små kryddpåsarna i nudelpåsarna. De utländska märkena brukar ha tre stycken påsar, en vanlig kryddpåse, en chilipåse och en "pasta", alltså fuktig kryddröra. Du hittar massa schyssta smaker i kinabutiker, se upp för räkpulver bara, vanlig ingrediens i kryddmixer.
Jag tog kryddpåsen och chilin och hällde ner i grönsakerna för att få en lite annorlunda smak mot det man är van vid.
Till linserna gjorde jag en dressing av kryddpastan och 2 msk olja samt lite salt. Hackade ner lite persilja och morot och fick en toppgod linssallad med sting.
Kryddblandningen jag använde heter Pad-Kee Mao och kom från Thailand.

Till det här serverade jag vanliga nudlar. När jag gör sådana här nudlar så kokar jag dem i ytterst lite vatten på hög värme, som ger dem mer stadga när de är klara och man slipper nudelsopps-känslan.

Till denna fantastiska rätt slängde jag ihop en sallad på ruccola, tomat och gurka.

stekta grönsaker med nudlar och nudelkryddad linsallad liten


recept för två:
½ gul lök
½ paprika
3-4 champinjoner
½ huvud broccoli
kryddpåse från nudelpaket
chilipåse från nudelpaket
salt

ca 3 dl gröna linser
2 små morötter i tunna stavar
1 näve persilja
kryddpasta från nudelpaket
2 msk olja
lite salt

till detta 2 paket nykokta nudlar
-->


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback