Cashewnötslimpa med rostade rotfruktsstavar

nötlimpa
Cashewnötslimpa med rostade rotfruktsstavar och blandad sallad

Det här var ett lyckat experiment. Jag skulle bjuda några goda vänner på middag och jag var så himla sugen på nötter. Därför bestämde jag mig för att göra en nötfärslimpa. Försökte leta efter recept på nätet, för att skaffa mig ett hum om proportionerna. Det visade sig vara ganska svårt, hittade många olika sajter med recept men det var samma recept på dem alla.
Efter många om och men och lite råd från en vän så satte jag igång.

Jag körde cashewnötter och mandel i matberedare tills de var finhackade. Samtidigt choppade jag upp champinjoner i små tärningar och stekte dem tills de tappat vätska och fått fin färg. Hällde ner alltihop i en bunke och tillsatte stekt rödlök, 1 burk kidneybönor och 3 kokta potatisar. Kryddade med salt och peppar och till sist hade jag i lite skorpmjöl och en skvätt grädde.
Jag mosade ihop det till en massa som var slät men ändå lite chunky på sina ställen.

Sedan formade jag den till en liten limpa, lade den i form som jag klätt med bakplåtspapper och penslade med lite olja för att sedan skjutsa in det i ugnen. Lät det stå 25 minuter på ungefär 200 grader och slog över på grillfunktionen fem minuter i slutet.

Jag tror att man får prova sig fram lite för att få den krispig på ytan och hållfast på insidan. Min limpa höll ihop ganska så bra, men perfektion kommer nog att kräva en del övning.

Till Nötfärslimpan serverade jag rotfruktstavar som jag rostat i ugnen tillsammans med vitlök och örter.
Jag använde palsternacka, morot, rödbeta och potatis. Jag brukar köra ner fingrarna bland rotfrukterna så att kryddorna och oljan verkligen sätter sig.
Förslagsvis kör man en enkel blandad sallad till, gärna med någon schysst vinägrett.

Lycka till! På återseende snart.

Recept på cashewnötslimpa som räcker till 3-4 personer.
100 gr cashewnötter
200 gr sötmandel
200 gr champinjoner
1 burk kidneybönor, väl asköljda och avrunna
3 kokta mosade potatisar
1 röd lök, finhackad och snabbstekt
1 dl skorpmjöl
½ dl sojagrädde
salt och peppar, andra kryddor man gillar

Rostade rotfruktsstavar för 3-4 personer
6 rödbetor
6 potatisar
2 stora palsternackor
6 morötter
4 vitlöksklyftor
1 näve örtkryddor
1 dl olja


Tack till Thomas för att du fick bitarna att falla på plats.

Kommentarer
Postat av: anna

åh, det låter jättegott. måste testa!

2006-01-10 @ 17:39:15
Postat av: Bling Bling Girl

Satt och letade efter ett recept på nått som tydligen heter Laddur och hamnade på din sida. Det är en sorts kakor som jag inte tror ska bakas i ugn, kanske torkas på svag värme, men jag är inte säker. Så mycket vet jag att de består av kikärtsmjöl, honung, smör, sesamfrön och vanilj. Har du någon aning om hur mycket det ska vara av varje ingrediens och om de ska in i ugnen och i så fall hur länge? Jag skulle så gärna vilja kunna göra dessa kakor själv eftersom dom är jättegoda, men har sökt på Laddur utan framgång. (Har sett kakorna i fler olika hälsokoster som inte ingår i samma kedja så det verkar ju vara ett vedertaget recept så att säga) Hoppas att du kan hjälpa mig för det vore som sagt guld att kunna göra dessa små smaskisar själv.

Postat av: styrbjörn

har också kollat lite efter de här kakorna du pratar om. har inte hittat nånting dock.
ett förslag är ju att skriva till tillverkaren om hur de gör. kanske är hemligt iofs.

2006-01-15 @ 16:19:51
Postat av: grioa

Ohh, låter fett
Måste gå och hämta grejer i affären

2006-01-18 @ 13:33:44
Postat av: anni

Nötlimpa! Det här kommer jag att testa när andan faller på.

2006-01-22 @ 11:02:06
URL: http://www.smena.se
Postat av: Towe My

Ja, det låter ju himla gott det där! Cashewnötter är dessutom mina favvonötter (äter dem dagligen). :o) Har precis hittat hit och kommer ju garanterat åter.

:o)
/Towe My

2006-02-11 @ 15:50:42
URL: http://www.towemy.com/
Postat av: Alfred

Testa att köra potatisen i ugn istället för att koka den! När man göra gnoccis så är det ett enkelt knep för att få den att fästa bättre. Blir inte lika vattnig. Grym blogg!

2006-03-15 @ 15:31:32
URL: http://bonneguerremag.blogspot.com
Postat av: annan

wow, mycket gott! vi rostade aubergineklyftor till, det rekommenderas varmt.

2006-04-09 @ 21:58:17
URL: http://anna.stickomdeintpassa.com
Postat av: peder

verkligen gått, och fetaostkräm sitter finfint till också, om man är lite mer lakto.

2006-04-09 @ 22:09:12
Postat av: peder

måste dock vara aptrött som stavar fel på "gott"...

2006-04-09 @ 22:11:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback