Vegetarisk kycklingklubba inbakad i ananas och chili, serverat med mangosalsa och svart ris

kycklingklubba
Vegetarisk kycklingklubba med ananas och chili-täcke, serverat med mangosalsa och svart ris

Ännu ett recept som tog sin början i en asiatisk frysdisk. Vissa tycker att det är konstigt att veg*ner försöker efterlikna köttprodukter men det bryr jag mig inte om.
Hela anrättningen fick ett ganska exotiskt inslag, mycket frukt och chili inblandat, och såklart det väldigt spännande och smakrika svarta riset.

Det första jag gjorde var att mixa ihop ingredienserna till kycklingklubbs-täcket. Jag tog konserverad ananas, en hel del chilifrukt och marinerade vitlöksklyftor. Körde det nån minut tillsammans med ½ dl olja och 1 msk potatismjöl samt s & p. Potatismjölet har en bindande effekt och gör att smeten inte ramlar av. Det går att variera den här smeten i all oändlighet, man kan använda andra exotiska frukter som bas, ha i paprika eller citrusfrukter. Det är dock viktigt att man försöker få en ganska koncentrerad smak, annars blir täcket lätt smaklöst, mer fruktkött/skal och mindre vätska är modellen.
Jag hällde lite olja i bottnen på en ugnsfast form, vände klubborna noggrant i smeten och lade dem i formen. De här kycklingklubborna har ben gjort av trä, och själva köttet påminner om tzay som är gjort av gluten.
Ugnen hade jag ställt på 250 grader och den ungefärliga tiden var 30 minuter.

Som tillbehör hade jag bestämt mig för en exotisk salsa som baserades på mango. Jag finhackade bitar av mango, röd paprika och rödlök samt 2 små chilifrukter, till sist klämde jag ner lite limejuice och lät det stå och dra. Resultatet blev en underbart frisk och söt smak med sting i eftersmaken. Nästa gång tänkte jag vara lite djärvare och kanske köra hallon, papaya och habanero i min salsa.
Konsistensen på salsan är en smaksak, jag använde frukt som var ganska hård för att salsan inte skulle bli rinnig, men man kan ju såklart göra den mer såsig om man känner för det.

Det svarta riset hittade jag i en hälsokostaffär. Det hade ett ganska högt kilopris, men en sökning på nätet förtäljer att det har en utpräglad doft och arom av ökenträd och nybakat bröd. Detta trevliga faktum i kombination med dess mättande egenskaper gör det lite mer prisvärt. Det svarta riset ska sköljas noga och sedan koka i fyrtio minuter. Det är en aning torrare än vanligt råris, som har en förmåga att bli lite grötigt.

Det var väldigt länge sedan jag lade upp ett recept här, hoppas ni gillar senaste tillskottet och att ni fortsätter läsa fastän jag blivit lite latare.

Recept för två personer
1 paket vegetariska kycklingklubbor med sex klubbor

Smeten, som man mixar:
3 ananasringar
3 små chilifrukter
6 inlagda vitlöksklyftor
½ dl olja
1 msk potatismjöl
s & p

Grov exotisk salsa:
1 fast mango
½ röd paprika
½ rödlök
½ lime, saften från
ev. finhackad cocktailtomat

Svart ris:
3 dl svart ris
6 dl kokande vatten
2 krm salt


Tack till Thomas som ställde upp med råd och kycklingklubbor

Kommentarer
Postat av: Sven Cahling

Absolut.
Den som väntar på nå´t gott......

2006-03-14 @ 12:48:20
Postat av: Anna

Vart hittar man såna här kycklingklubbor??

Kan du hjälpa mig med en sak? Jag vill göra egen yoghurt, har för mig att jag läst att man kan göra det med sojamjölk + äppelcidervinäger eller något? och sen ha sylt eller bär i så det bli som yoggi?

Hjälp!
Anna/ Yoghurtsugen vegan! :)

2006-03-14 @ 14:10:24
Postat av: Anne

Mm, det låter jättegott! Fast i mitt fall får det bli med helt vanlig kyckling, då :)

Postat av: styrbjörn

anna: kycklingklubborna finns att köpa på östasien livs i malmö. om du säger vart du bor så kan jag kanske hjälpa dig...

2006-03-14 @ 21:04:31
Postat av: Gloop

Ge os mer! Mer! Vi vill ha mer!

2006-03-15 @ 00:06:46
Postat av: Henrik Isaksson

Anna frågar efter recept på hemmagjord yoghurt. Jag har hittat recept på gräddfil, det är inte samma men det har de ingredienser du nämner
http://www.vegan.nu/recipes/index.php?recipe=557

2006-03-15 @ 12:09:52
URL: http://www.malamala.nu
Postat av: Pat the brat

Detta har jag väntat på! Styrbjörn, du gör en aldrig besviken. Klubborna kommer smälta i min mun såsom smör i skolsken. Östasien Livs nästa... kram!

2006-03-17 @ 16:27:37
Postat av: t

klubborna säljs på asian food i umeå också.

2006-03-19 @ 13:54:38
Postat av: Finster

Finns det vegetariska kycklingklubbor i Stockholm?
Det låter spännande!

2006-04-09 @ 19:05:09
Postat av: Joe.

Det finns vegetariska kycklingklubbor, räkor, miso fisk, you name it på nordic & chines i stockholm(se URL). Jag har jusst inhandlat klubborna och ska verkligen testa det här receptet. Tack!

Postat av: Johan

hej! vart i malmö ligger östasien livs egentligen? försökte med hitta.se utan resultat.

2006-04-13 @ 12:06:36
Postat av: styrbjörn

Det ligger mittemot caféet på simrishamnsgatan.
10 meter från möllevångstorget, jättelätt att hitta.
Annars kan du prova någon av de andra asiatiska butikerna kring torget, de brukar ha en massa bra grejer i sina frysdiskar!

2006-04-13 @ 22:21:38
Postat av: hakko

Anna, kolla om http://www.oxon.se/yoghurt/ kan vara intressant.

2006-04-14 @ 15:53:40
Postat av: staffan tracy

vart i götet köpte du det där svarta riset egentligen? jag är lite sugen på det.

2006-04-19 @ 11:31:44
Postat av: altervego

Den här bloggen gör mig så hungrig! Den och dagens vegan. Ni duktiga kockar borde flytta upp till Stockholm så att ni kan hjälpa mig med restaurangen!

2006-04-30 @ 03:51:41
URL: http://www.altervego.sprayblog.se
Postat av: Maria

Här är en bra länk til sojaprodukter jag köper. http://www.halsosport.se/

hälsar Maria

2006-06-17 @ 20:49:02
URL: http://tinnitussans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback